Foto: Stuart Braun, Exberliner.com
Det er svært at vide, om man skal føle sig bekræftet eller ramt af denne uhyre interessante artikel fra Exberliner. Man har tilbragt en uge i Berlin uden at føle sig rigtig fremmed og uden at føle pligten til at sætte flueben ved de gængse turistattraktioner. Man er der selvfølgelig for at opleve byen, men mere gennem at lade dens atmosfære sive ind af sig selv, end gennem en målrettet jagt på sights, vartegn og souvenirs. Man føler sig med andre ord slet ikke som turist, men mere som en deltager i byens almindelige liv.
Og så viser det sig selvfølgelig, at det er man slet ikke så ene og unik om, som man måske kunne bilde sig ind. Man indgår i kategorien “ny turist” og er allerede kommet i fokus for markedsføring og segmentering. Andre og ikke nødvendigvis positivt ladede ord for det samme er “space consumers” eller sågar “neo-kolonialister” – udtryk, der bl.a. dækker over, at Berlin har mindst 10.000 lejligheder, som er ude af cirkulationen på det almindelige boligmarked, og i stedet benyttes af udlændinge til mere eller mindre midlertidige ophold i byen, og som klart er et element i den udvikling, der er blevet kritiseret under betegnelsen “gentrificering”. En proces, hvor miljøer med kunstnere, studerende, kreative og bohemer, som lever i nedslidte bydele med lave huslejer, tiltrækker mellemindkomstgrupper, der vil være hip med de hippe, og som derfor gradvist oplever en beboer-udskiftning, en opgradering og en “pænhedsgørelse”, der til sidst fortrænger luderne, lommetyvene og alle de kreative.
Billedet er fra Admiralsbrücke i Neukölln-Kreuzberg, som er blevet et samlingspunkt for spontan gadehygge og hippie-stemning, i høj grad præget af tilrejsende turister og “midlertidige berlinere” – og i øvrigt i løbende konflikt med beboere i området, der skal op på arbejde næste morgen. (Og man kan næsten se den lejlighed i baggrunden, hvor undertegnede boede…)
Og de nye turister sætter i høj grad deres eget præg på byen:
“In Neukölln, for example, you can see – at least on its northern edges, where so many bars and galleries have recently emerged – how tourism has become a major source of very powerful transformation. Many of the popular bars that are currently altering that part of the city are not only frequented by tourists, but were even started by entrepreneurs who were tourists not too long ago. Residents in the conventional sense are not driving the process, it seems; without tourists, it wouldn’t be happening. So it’s not, as is often implied, that the process of gentrification takes place and the tourists follow.”